Belső világunk és legfontosabb önnevelési feladataink

Belső világunk és legfontosabb önnevelési feladataink

Nemrég Prof. Dr. Freund Tamás, nemzetközileg elismert neurobiológus az Agyhullámok, memória, kreativitás – belső világunk és az információrobbanás hatásai című előadását hallgattam meg a Károli Szabadegyetem keretében.

A Magyar Tudományos Akadémia elnöke az agy működéséből kiindulva belső világunk fejlesztésének fontosságára hívta fel a figyelmet, amely akár kiváló life coaching téma is lehet.

Az agykéreg szervezetünk irányító központja, gondolkodásunk, memóriánk, motivációink és érzelmeink székhelye, kreativitásunk, lelki folyamataink kiindulópontja. Százmilliárd idegsejtből áll és ezek mindegyike több ezer másik idegsejttel létesít kapcsolatot és teszi lehetővé az információs jelek áramlását.

Belső világunkat azok az agyi pályák határozzák meg, amelyek érzelmeinkről és motivációinkról szállítanak információkat. Érzelmeink és motivációink összessége kihat arra, hogyan tároljuk el memóriánkban a külvilágból érkező információkat. A memóriánk hatékony működéséhez pedig kreativitásra van szükségünk, azaz belső világunk bevonására a gondolkodási folyamatainkba.

Freund Tamás elmondása alapján a két legfontosabb nevelési és önnevelési feladat a kreativitás szemszögéből az, hogy legyen igényünk belső világunk fejlesztésére és tegyünk is érte.

Ha megteremtjük az igényt és a feltételeit annak, hogy legyen időnk és agyi kapacitásunk arra, hogy belső világunk részt vegyen a tanulási folyamatainkban, akkor hatékonyabbá tehetjük az információk tárolását és előhívhatóságát is.

Veszélyt jelent erre nézve a 21. századi információrobbanás és a túlzott internethasználat. Az agyunk ugyanis az adaptációs és szelekciós nyomás miatt limitálni fogja a beérkező információt. A felületes információszerzés pedig csökkent kreativitáshoz és frusztrációhoz, hosszú távon krónikus stresszhez és depresszióhoz vezet.

Az online térbe helyezett mindennapi tevékenységek (bevásárlás, tanulás, kommunikáció) eredménye a szociális izoláció, érzelmeink fokozatos leépülése és a lelki elsivárosodás.

Spontán megbirkózási stratégiáink, mint például a droghasználat és az alkoholizmus nem nevezhetőek adaptívnak. A pszichiátriai és neurológiai betegségek terjedése, szellemi és fizikai leépülés, személyiségtorzulás fenyeget.

A belső világunkat érzelemgazdagságunk, motivációnk és kíváncsiságunk növelésével tudjuk elérni, valamint az erkölcsiség és a kulturális hagyományok jobb átörökítésével tudjuk segíteni a következő generációt ebben.

Freund Tamás a művészeti nevelés és a katartikus élmények fontosságát hangsúlyozta. Különösen a zenetanulás értelmi képességeket fejlesztő hatását emelte ki: aki zenét tanul, az várhatóan gyorsabban fogja feldolgozni az érzékszervi ingereket. A katartikus művészeti élmények pedig dopamint, azaz boldogsághormont szabadítanak fel és elégedettségérzetet váltanak ki.

Ezen kívül az alkotó folyamatokban, értékteremtésben való aktív részvételünknek lehet áldásos hatása belső világunk felvirágoztatására az énekléstől, zenéléstől kezdve a színjátszáson és a képzőművészeten át a sportokig.

 

Borítókép: https://greggwardgroup.com

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük